tisdag 12 februari 2013

Mormors skål


Min fina blå/vita skål som kommer från min mormors hem har tyvärr gått i kras!
Min mormor brukade bl.a ha inkokt sik i den, vill jag minnas och jag själv använde den ofta som salladsskål.
Det är inte alls någon märkvärdig skål, står import under den och jag skulle tro att den är från 40-talet någongång.
Ville på något sätt behålla mönstret i alla fall, så jag gjorde ett diagram och stickade ett blå/vitt mönster efter skålens dekoration... och på så sätt har jag ju lite grand intrycket av mormors skål kvar, eller hur!?


Tror att det här mönstret skulle passa bra till en liten barnväst eller liknande... jag får väl testa mig fram så får vi se vad det kan användas till så småning om!
Och så ska jag pröva och sticka i andra färger också och se hur det blir då... kan bli väldigt annorlunda i annan färgställning, har testat lite förenklat med brunt garn och en lettisk fläta här:


Kul att göra det här mönstret, var det i alla fall och det känns lite personligt... lite som "mitt" eftersom jag har gjort det själv efter mormors skål!
Beskrivning på den "Lettiska flätan" hittar du HÄR!
Det här får bli mitt bidrag till veckans symöte på Husmorsskolan!

9 kommentarer:

x-handarbete-pyssel sa...

Åh! Kul idé!
Och så fint mönstret blev i stickat!

Trixiyo sa...

Va kul att återvinna mönstret och ha det i en annan form. :)

Lillstrumpan sa...

Vilken kul idé! Fint blev det också :)

Linda sa...

Jättefint!

Pysselfarmor sa...

Åh så synd på den skålen, men du har stickat ett vackert minne. Hoppas du inte slängt skålen för du som är så flink med fingrarna kan säkert göra detta. Du kan använda "principen" för att göra hängsmycken av den fina skålen

http://www.365slojd.se/projects/94-gor-juveler-av-porslin

http://gracefuldesigns.typepad.com/my_weblog/2007/12/soldering-a-tut.html


Susanne Johansson sa...

wow så fint det blev. jag är också intresserad av att mönster och har gjort en del själv. jag håller med Pysselfarmor släng inte porslinet. mitt förslag däremot är att du kan göra mosaik med delarna genom att krossa dem i mindre bitar.

Borgmästaren sa...

Vad roligt! Kul överföra mönster mellan olika material. Inspirerande!

Anonym sa...

Vilken bra ide och fint blev det! Nu ska jag kolla på mitt porslin, kanske jag också kan skapa ett eget mönster/Lillemor

Filifjonkan 1 sa...

Detta GT är en typisk grej du gör bara så där. Fantastiskt och fint blir det med KLlart det är lite ledsamt med skålen om rymmer många minnen hos dig men nu har du åtmoinstone mönstret kvar som kan påminna dig :)