tisdag 26 februari 2013

Ett mycket speciellt gammalt mönster!


Det här är ett av de vackraste mönster som jag känner till!
Jätteroligt att sticka är det dessutom!
Och jag är minst 4:e generationen i min släkt som stickar det!
Min Mormors mor Alma Karolina f. 1878 ( kvinnan på fotot ) stickade många vantar genom åren till släktens flickor i det här fina mönstret, min mormor ( det lilla barnet på fotot ) kunde det och sedan min mamma... och nu är det jag som stickar det!
Jag var 16 år när min mormors mor dog så jag har både ägt flera par vantar stickade av henne och har även minnet av hur hon satt och stickade detta fina mönster... alltid i vitt ullgarn på tunna, tunna strumpstickor!

Har fått berättat för mig att mönstret kallas "fjällstickning", just för att det bildas som små fjälltoppar av mönsterintervallerna men jag vet inte om det stämmer.
Fjällstickade gardiner nämns för övrigt i Selma Lagerlöfs "Gösta Berlings Saga", som ni kan läsa ett litet utdrag från HÄR, där just de fjällstickade gardiner omtalas!

Har också hört att det är ett finskt mönster ursprungligen och det förvånar mig inte, eftersom många fina stickmönster verkar ha sin härkomst från just Finland av någon anledning!

Påminner lite grand om det för några år sedan så populära Pomatomus-mönstret, eller hur?

Som jag nämnde, så stickade min Mormors mor alltid med enormt tunna stickor, jag däremot nöjer mig med stickor nr 3- 3,5!

Själv har jag genom åren haft, förutom vantar, även mössa, halsduk och strumpor i det här mönstret.

Min mamma vann dessutom en mösstävling 1969 med ett lite omarbetat mönster, för att passa just att sticka en mössa, av det här gamla mönstret!

Nu håller jag på att försöka göra en liten kofta eller tröja i dockstorlek bara för att se hur det tar sig ut i ett klädesplagg... kanske siktar jag in mig på en kofta till mig själv småningom, skulle ju vara kul att ha!

Det här får bli mitt bidrag till "Syföreningen" den här tisdagen!

OBS: Jag vet inte om ni kan se, men min Mormors far Johan, på fotot här ovanför, verkar ha en virkad eller möjligtvis stickad slips på sig... var DET vanligt på den tiden, tro?
Fotot är taget 1903, tror jag eftersom min mormor är född i januari 1902 och hon verkar vara i drygt 1,5-års-åldern!

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Hej! Vilken jättefin blogg du har! Jag blev så inspirerad och glad när jag läste i den. Det är inte så svårt att sätta ihop en vävstol som man kan tro. Om man t.ex har boken "Stora vävboken" av Laila Lundell som har mycket tydliga skisser så hjälper det till. De olika delarna passar där de ska sitta så det känns naturligt att sätta dem rätt. Hoppas du nån gång gör ett försök. Hälsningar Kerstin/Där Framme i Ölserud

Hugomamma sa...

Åhhh, vilket fint stickmönster. Jag måste prova? Tack för titten....