måndag 12 november 2012

Gammeldags Domherre i garn


Förr såg man ofta de fina rödbröstade Domherrarna under vintern men numera verkar de inte alls vara så vanliga...i alla fall inte i stan... så vill man se dem, så får man väl göra några själv, då!
Jag har gjort några tjocka frodiga Domherrar av rött, svart och grått garn.

Min mamma brukade göra sådana här, när jag var liten och jag tyckte alltid att de var så himla fina!
Så här gör man:

Klipp några "buntar", ca 20 cm långa, av de olika garnerna.
Bind ihop den svarta bunten med en svart garnstump på mitten.
Gör samma sak med den röda bunten, fast då med det röda garnet.

Lägg sedan ihop alla buntarna med den röda dubbelvikt underst, den grå i mitten och den svarta dubbelvikt ovanpå.

Fäst allt med en svartgarnstump framtill så stygnet som håller ihop tofsarna även bildar Domherrens näbb.
För ihop tofsen så att det blir rött på undersidan, grått garn på varje sida och svart uppepå ryggen.

Knyt ihop HÅRT med svart garn i slutet på tofsen och klipp av och ansa slutet snett, så det svarta blir längst och det röda kortast och vips så har Domherren fått sig en stjärt!

Jag har redan dekorerat en amaryllis med lite mossa och en Domherre, i en luffarslöjdsskål och så sitter det en liten pippi och vilar på en tavelram i vardagsrummet också!

Har några Domherrar kvar, som så småningom ska få bo i en urna med granris.
Jag fäster dem då i granriset med hjälp av lite tunn järntråd under magen, som jag vevar runt granriset.
Jag tycker faktiskt att de är ganska söta och så är de lite "gammeldags hemvävda" och väldigt lättgjorda!

2 kommentarer:

Cecilia Larsson sa...

Hej, jag hittade dina Domherrar.
Vilka minnen! Ja, mormor gjorde sådana Domherrar. Jag blev riktigt nostalgisk. Det blir att göra några. Jag brukar göra julgrupper till barnen med familjer. De ska få varsin Domherre i grupperna i år.
Tack för påminnelsen.

Anonym sa...

ÅÅ så roligt o hitta dem. Hade glömt hur man gjorde men när jag såg dom så kom minnet tillbaks. Vi va i farmor o farfars kök o satt o klippte o fixa fåglar. Tack för att jag hittade din blogg. Trevlig jul o tack.